söndag 12 juni 2011

Lilla L fyller 3 veckor imorgon...

Imorgon har vi haft glädjen att få ha den sötaste av dom alla hos oss i hela tre veckor. Tiden har flugit fram och vi har så smått börjat hitta en vardag bland blöjbyten, amning, nattvak, barnvagnspromenader och framförallt allt mys. Att mysa är ju helt klart vår favoritsysselsättning just nu.

En kort tillbakablick på dessa tre första veckor som en liten familj:
Det hela började på eftermiddagen söndagen den 22 maj då de förvärkar jag känt av ett par veckor ändrade karaktär och blev tätare och mer intensiva. Jag ringde då hem M som var och jobbade och vid 17-tiden ringde vi till förlossningen. Då kom värkarna med 3-4 minuters mellanrum och hade gjort i ca en timme. Vi fick rådet att stanna hemma ett tag till för att se så att inte värkarna skulle stanna av, så vi åt lite och vid 19-tiden så var värkarna så pass kraftiga att jag inte längre ville vara kvar hemma. Vi ringde igen och åkte in strax därefter. Väl inne på förlossningen hade jag öppnats 5 cm så vi fick stanna kvar. Jag andades lustgas genom värkarna men vid 21-tiden var de så kraftiga och intensiva att jag bad om epidural som lades strax därefter. Väldigt effektivt måste jag säga, den tog helt bort smärtan under den del av öppningsskedet som var kvar. Kl 23 var jag helt öppen och fick börja krysta. Nu ville inte Lillan som vi längre utan "satt fast" ett tag i kanalen och ville inte vrida sig ner genom bäckenet. Droppet med värkstimulerande oxytocin ökades kraftigt efterhand och så även värkarna. Tills slut efter många positionsbyten och mycket kraft så föddes vår prinsessa den 23 maj 2011 kl 04,09. Lillan lades direkt på mitt bröst och vi fick gosa med en gång. M klippte navelsträngen och vi fick en stund för oss själva. En stund senare lades Lillan till mitt bröst och hon sökte sig fram och sög fint från första stund. Amningen har sen dess fungerat jättebra och det är så skönt för både Lillan och mig. Lilltjejen vägdes och mättes, 3915 g och 51 cm lång.

Vi förflyttades till BB efter ett par timmar och första natten fick M som tur var stanna kvar. Andra natten fick vi dock dela rum och M var tvungen att lämna oss vilket kändes lite jobbigt men natten gick bra och Lillan sov och ammande fint. På onsdagen undersöktes L av barnläkaren och vi fick träffa den barnmorska som förlöste L och prata igenom förlossningen innan vi framåt eftermiddagen packade ihop oss och åkte hem.

Det kändes helt rätt att åka hem så att vi fick vara tillsammans hela familjen. Dagarna och nätterna gick och vi börjar så smått hitta rutiner i vardagen igen. Om några dagar är M ledig och vi ska få njuta av ledigheten i  hela två månader innan M börjar jobba i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar